Doorgaan naar inhoud
-10% op je eerste bestelling met code WELKOM
-10% op je eerste bestelling met code WELKOM
pamplet van beate uhse op een tikkeltje.nl geschiedenis

Beate Uhse en haar seksimperium: bejubeld en verguisd

De meeste mensen kennen de naam Beate Uhse alleen van de Duitse keten voor seksartikelen. Niet zomaar een verzonnen naam, maar een vrouw met een zeer bijzondere geschiedenis. Door velen verafschuwd of door anderen juist geliefd. Een fenomeen waarvan we achteraf zeggen dat ze aan de bakermat stond van de Europese seksuele revolutie. Hoe het haar in het leven verging?

Beate wil een carrière als piloot

Beate werd in 1919 geboren in een redelijk welgesteld Duits gezin als Beate Köstlin. Ze groeide op in Oost-Pruisen dat na de tweede wereldoorlog bij Rusland is gaan horen. Ze waren redelijk welgesteld en Beate kreeg veel mogelijkheden om zich te ontwikkelen en te sporten. Ze werd zelfs kampioen speerwerpen van Hessen op haar 15e. Maar haar grootste passie was te leren vliegen. Na veel gedram, gaven haar ouders haar de kans om het te leren. Dus stapte ze op haar 18e voor het eerst in een lesvliegtuig. En in hetzelfde jaar behaalde ze haar vliegbrevet. Zo jong en ook nog een meisje, dat was natuurlijk niet normaal.

Ze solliciteerde bij een vliegtuigbouwer waar ze ook training kreeg op andere toestellen waarna ze al snel mee deed aan wedstrijden voor sportvliegers, luchtraces en demonstratievliegen. Ook dat ging haar goed af.

Afbeelding van Beate Uhse met vliegeniers kleding voor vliegtuig op tikkeltje.nl

beeld: wikicommons, Beate Uhse in 1937

Het huwelijk met Hans-Jürgen Uhse

Ze was nu een echte piloot en verliefd op haar vlieginstructeur, Hans-Jürgen Uhse. Die wilde graag met haar trouwen, maar Beate was in eerste instantie bang om te trouwen. Ze wilde blijven vliegen en niet in een huishoudelijke setting terechtkomen. Maar Hans Jurgen beloofde haar dat hij haar in haar vliegpassie zou blijven steunen, dus trouwde ze met hem. Terwijl Hans-Jürgen werd opgeroepen voor zijn militaire plicht, werkte Beate als testvlieger bij een reparatieplaats voor onder meer oorlogsvliegtuigen. In 1943 beviel ze van een zoontje genaamd Klaus. Lang zou het geluk niet duren, want Hans-Jürgen kwam om in een vliegtuigongeval.

Op de vlucht na WOII

Dus werd Beate weduwe op haar 26e jaar met een kind van nog maar een jaar oud. Ze moest in haar onderhoud voorzien en kwam in dienst bij de Luftwaffe. Hier voerde ze toch enthousiast transfervluchten uit. Want in deze toestellen had ze nog niet eerder gevlogen.  Maar toen het eind van de oorlog in zicht kwam en de geallieerden haar dorp verwoestten, koos ze eieren voor haar geld. Ze wist nog net haar zoontje en de oppas uit de choas op te halen en naar het vliegveld te brengen. Daar stond een vliegtuig met eigenlijk te weinig brandstof aan de grond van een type waarin ze nog nooit had gevlogen. Ze stapten in en landden na een gevaarlijke tocht, waarbij ze de Engelse Spitfires moesten ontwijken, uiteindelijk in Sleeswijk Holstein. Daar pakten de Engelsen haar op.

Beate Uhse verdiept zich in seks

Na kort gevangen te hebben gezeten stond ze zonder inkomsten met een peuter in land met woningnood. Vliegen mocht ze niet meer en om zich heen zag ze soldaten terugkomen uit de oorlog, die in een rap tempo hun vrouwen zwanger maakten, terwijl er geen inkomsten en huizen waren. Ook was er een groot overschot aan vrouwen, die zich door geldnood gedwongen in de prostitutie stortten, met als gevolg dat soa’s vrij spel kregen en er veel ongewenste zwangerschappen waren. Beate was begonnen met het huis-aan-huis verkopen van houten speelgoed en kwam zo in contact met veel vrouwen die in lastige omstandigheden verkeerden. Ze besloot zich te verdiepen in seksuele hygiëne en het voorkomen van zwanger worden door middel van periodieke onthouding. De informatie over hoe je je vruchtbare dagen kon bijhouden bundelde ze in een brochure ‘Pamplet X’, die ze liet drukken en ging verkopen voor 50 pfennig. Reeds in 1947 werden meer dan 30 duizend exemplaren verkocht, waardoor ze startkapitaal had om een eigen postorderbedrijfje op te starten.

De eerste Beate Uhse seksshops

In eerste instantie verkocht ze hoofdzakelijk condooms en boekjes over persoonlijk hygiëne, maar als snel breidde ze haar assortiment uit en opende een speciaalzaak die mensen konden bezoeken. Daar verkocht ze ook lingerie, voorbehoedmiddelen, boeken, tijdschriften, en stimulatieproducten. Een avant-la-lettre seksshop dus. Natuurlijk ging dit niet zonder slag en stoot, want er was ook veel tegenwerking van de regering. Het verkopen van leuke stimulerende seksartikelen was niet goed voor de discipline en de moraal. Ondanks tegenwerking en juridische procedures ging Beate door en breidde haar winkelketen uit. Ondertussen hertrouwde ze in 1949 met Ernst-Walter Rotermund. Samen hadden ze drie kinderen. De zoon van Beate, een van hem en later een van hun samen.

Uitbreiding en porno

In 1971 opende ze nog eens 25 winkels en ze ging ook pornofilms laten maken en verkopen. Nu kreeg ze natuurlijk ook de vrouwenbeweging tegen zich. Porno werd gezien als seksistisch en vrouwonvriendelijk. Ook dat stopte haar niet, en ze nam ook nog andere winkels en bioscopen over waar seksfilmpjes werden vertoond en ze breidde haar activiteiten uit naar andere landen, zo ook naar Nederland in Amsterdam in de Kalverstraat. De andere ondernemers waren hier echter niet zo enthousiast over. De zaak verhuisde later naar het Spui waar de winkel van Christine le Duc stond. Een bedrijf van Nederlandse oorsprong dat werd overgenomen door Beate Uhse. In Nederland waren uiteindelijk 20 Beate Uhse vestigingen. In 1972 scheidde Beate van haar tweede man, maar zette haar zakenimperium door waarin ook haar drie zoons werkten. 

Beate Uhse Erotic Museum

Met het geld dat ze verdiende kocht ze een Cessna 172. Beate kon weer vliegen! In 1996 opende in Berlijn het Beate Uhse Erotic Museum en drie jaar later ging het imperium van Beate naar de beurs. Helaas ging het concern van Beate in 2017 failliet. Volgens analisten had ze de boot gemist en waren haar winkels niet meer hot, maar gedateerd. Ook het porno-imago speelde hierin een rol. De nieuwe seksshops waren veel chiquer en luxueuzer. Delen van haar concern, waaronder ook Christine le Duc, werden verkocht aan een Nederlands investeringbedrijf EDC Retail, dat onder meer het moederbedrijf is van EasyToys. Beate zelf overleed in 2001 en werd 82 jaar.

Vorig artikel Anticonceptie van de Grieken: tips van Hippocrates en Aristoteles
Volgend artikel Abélard en Héloïse, dé love story uit de Middeleeuwen

Blog posts

  • Wat is Kamasutra, Kamasoetra, Kama Sutra
    maart 22, 2024

    Wat is Kamasutra, Kamasoetra, Kama Sutra

    Dat Kamasutra, Kamasoetra of Kama Sutra iets met seks te maken heeft weten we wel. En dat er een beurs bestaat met die naam en dat daar geen postzegels worden verhandeld weten we ook. Maar wat is Kama Sutra eigenlijk? Waar komt het vandaan? En moeten we de tekst serieus nemen?
    Nu lezen
  • Harems en de Odalisk van Ingrès
    februari 20, 2024

    Harems en de Odalisk van Ingrès

    Bijna iedereen heeft dit levensgrote schilderij wel eens gezien. Is het niet in het Louvre, dan wel op een foto. Maar wie is nu deze dame die ons zo geheimzinnig aankijk en waarom werd ze vastgelegd op doek? Volgens de titel van het schilderij is ze een Odalisk.
    Nu lezen

Over een tikkeltje geschiedenis

In een tikkeltje geschiedenis brengen we je de allermooiste, onroerendste, of gekste verhalen en bijzondere weetjes uit de geschiedenis van de liefde en de erotiek. We hebben de inhoud getoetst aan verschillende bronnen en denken de gebeurtenissen uit het verleden correct weer te geven, maar staan altijd open voor het aanbrengen van verbeteringen. Laat het ons weten!

een tikkeltje Geschiedenis

een tikkeltje Geschiedenis

In een tikkeltje geschiedenis brengen we je de allermooiste, onroerendste, of gekste verhalen en bijzondere weetjes uit de geschiedenis van de liefde en de erotiek. We hebben de inhoud getoetst aan verschillende bronnen en denken de gebeurtenissen uit het verleden correct weer te geven, maar staan altijd open voor het aanbrengen van verbeteringen. Laat het ons weten!

contact